Tänk på det här innan du startar en e-handel


Många drömmer om att bygga upp något eget och just e-handel är något som lockar många för att det känns så tillgängligt. Till skillnad från vanliga butiker så kan du hålla nere kostnader för lokal och inventarier. Men vill du lyckas så krävs det mer än att snickra ihop en hemsida för produkter på. Här kommer några råd på vägen.

Många har en tydlig bild av vad som vill sälja innan dom går i tankar på att starta en e-handel. Men redan här är det bra att inte gå för fort fram. Oavsett hur stor din passion är för en specifik produkt så måste den matchas med en efterfrågan och konkurrensen. Om du vill sälja kläder så behöver du se till att sticka ut ur mängden på något sätt. Vill du istället sälja något mindre konkurrensutsatt och unikt som fiskeflugor så kanske du behöver se över hur du får en sådan verksamhet att bära sig. Kanske är det svårt att försörja sig heltid på sitt företag, hur löser du i så fall den utmaningen.

När du väl hittat din kundefterfrågan och sett över konkurrensen så är det dags att fundera över hur du vill bygga upp din hemsida. Det finns många verktyg för att göra detta själv utan att du behöver vara ett proffs. Däremot kan det vara en bra idé att ta hjälp av någon som är duktig på SEO, så slipper du göra onödiga missar som senare behöver ändras.

När du väl har en hemsida som du är redo att lansera så är det dags att göra sig redo för att på allvar möta dina kunder. Det kan kännas lite skrämmande att inte kunna se kunderna och interagera med dom på samma sätt som du kan göra i en fysisk butik. På samma sätt finns det kunder som upplever det lite skrämmande att handla med någon som dom inte känner till sedan tidigare. Här är det väldigt viktigt att se till att interagera med kunderna och hålla öppna och tydliga kommunikationsvägar för att släta ut eventuella frågetecken.

Ett bra kundserviceverktyg kan vara en bra lösning. Kanske kan du ha en chattfunktion som gör det enkelt för kunderna att snabbt nå dig utan att sitta i telefonen och vänta. Att ha olika tryggheten för kunderna kan också vara ett bra redskap för att få nöjda kunder och försäkra sig om att slippa missnöjda kunder. Kanske kan du erbjuda fria returer som en extra säkerhet. Betallösningar är också något som är viktigt för många kunder, se till att erbjuda olika betallösningar från välkända aktörer som kunderna känner sig trygga att genomföra sina betalningar med. Lycka till!